חיות כיס ואיך שהן מחזיקות את הצאצאים שלהם

חיות רבות, בעיקר ביבשת אוסטרליה, מחזיקות את הגורים שלהם בכיסים מיוחדים, כמובן שהמפורסמים בהם זה הקנגורו, הריי כולם מכירים את התמונות המפורסמות של הקנגורו הקטן בתוך הכיס של אמא שלו. הצורה הזאת של אחזקת הגורים גם באה לידי ביטוי בהמצאות מוצרים אנושיים כמו מנשא לתינוק.

האכידנה

אכידנה, אותם דובי נמלים קוצניים החיים באוסטרליה, מפורסמים בכך שהם מחזיקים את הגורים שלהם בכיסים על גב גופם. לחיות כיס יש כיסים ממגוון סיבות, החל מנשיאת הגורים שלהם טובת הגנה עליהם ועד אספקת תנועה עבור גוריהם. מינים רבים של חיות כיס שומרים על הכיס שלהם סגור עם סוגר מיוחד שמטרתו להרחיק חול ולכלוך תוך מתן מחסום המגן על הצאצאים שלהם מפני חרקים וטפילים פולשים.

הייחודיות של הכיס של האכידנה

כיס של חיית כיס הוא לא רק הרחבה של העור שלה אלא תא המרופד בבלוטות מיוחדות שמפרישות חלב המיוחד וחשוב להזנה של האכידנה הצעירה. כיסה של האכידנה נפתח לצד אחד ולא ישירות כלפי מעלה כמו ברוב היונקים בעלי הכיס. צורה זו, עוזרת לדוב הנמלים הקוצני לגשת לגורים שלו עם עם החוטם הדק והארוך שלו, שיכול לשמש כפריסקופ לתוך פתח הכיס.

התפתחות העובר בכיס

במיני חיות כיס רבות, התפתחות הצעירים ברחם היא ראשונית והצאצא הצעיר חייב לעבור במהירות לכיס של אמו לאחר הלידה. לאכידנה הצעירה, הנקראת פאגל, יש עמוד שדרה וראש מתפקדים במלואם בלידה והיא נכנסת לכיס במצב זקוף בדיוק כמו יונקים אחרים.

הוולאבי אדום הצוואר

תינוקות הוולבי אדום הצוואר למשל, המוצגים כאן, קטנים מאוד כשהם נולדים. מיד לאחר הלידה הם זוחלים לתוך הכיס של אמם כדי לינוק. לפעמים הם נשארים בכיס במשך שישה או שבעה חודשים, אבל ממשיכים לגדול ולהתפתח.

 

כאשר וולבי אדומי צוואר אינם יונקים, הם רוכבים לעתים קרובות על גב אמותיהם. אמא וואלאבי יכולה לשאת צאצאים קטנים מאוד כמו אלה מכיוון שהכיס שלה יושב למטה לגופה ומשקל הצאצא נתמך על ידי האגן של אמם.

בכתבה הזו דיברנו רק על חלק קטן מאוד מחיות הכיס, אבל למעשה מדובר בעולם זואלוגי עשיר ומעניין מאוד, שמקורו בעיקר ביבשת אוסטרליה.

אולי יעניין אותך גם